کارشناسی پیوسته روانشناسی
روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافتههای علمی و تحقیق شده میباشد. رفتار به فعالیتها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میباشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایندهایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را میتوان در رفتار و دیگر فرایندها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجهای از ثبات و استحكام رسیده است.
روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان ، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگیهای بشر امروز است. در یک تعریف ساختار شکن از روان شناسی، «روان شناسی عبارت از کشف دروغهایی است که به خود می گوییم و همچنین تعیین حد و مرز راست هاست» در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند. در نتیجه صداقت تمام عیار با خود پایه روان شناسی است. این تعریف روان شناسی را با خود شناسی پیوند می زند.
روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافتههای علمی و تحقیق شده میباشد. رفتار به فعالیتها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری میباشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایندهایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را میتوان در رفتار و دیگر فرایندها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجهای از ثبات و استحكام رسیده است. روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان ، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگیهای بشر امروز است. در یک تعریف ساختار شکن از روان شناسی، «روان شناسی عبارت از کشف دروغهایی است که به خود می گوییم و همچنین تعیین حد و مرز راست هاست» در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند. در نتیجه صداقت تمام عیار با خود پایه روان شناسی است. این تعریف روان شناسی را با خود شناسی پیوند می زند.
در دورههای تحصیلی روانشناسی دو هدف عمده مطرح است: اول، هدف اختصاصی، به منظور تربیت افرادی كه مفاهیم و اصول نظری و عملی روش های پژوهش در این علم را فرا گرفته و حداقل مهارت های حرفهای را در یكی از شاخههای روانشناسی عمومی، استثنایی و بالینی كه در ایران كاربرد فراوان دارد، به دست آورند. دوم، هدف عمومی، بدین منظور كه دانشجویان رشتههای مختلف را با اصول نظریات، مفاهیم و روش های علم روانشناسی آشنا نماید
چارت درسی هر رشته، نقشه راه دانشجویان در هر دوره آموزشی بوده و شامل: درس های پیشنهادی برای هر نیمسال، تعداد واحد پیشنهادی برای هر نیمسال، دروس دارای پیش نیاز و هم نیاز، کد درس ها و ... می باشد. برای استفاده مناسب از چارت درسی به نکات زیر توجه فرماييد:
الف) انتخاب واحد نیمسال اول توسط آموزش دانشگاه صورت میپذیرد، اما انتخاب واحد نيمسالهای بعد توسط دانشجو انجام خواهد شد. اکيداً توصيه میشود که دانشجویان بر اساس چارت درسي رشته خود انتخاب واحد نمايند تا با مشکلی روبرو نگردند؛
ب) دروس هر نیمسال فقط در همان نیمسال ارائه میشود؛
ج) اگر به هر دليل، مایل به اخذ تعداد واحد کمتر یا بیشتری از تعداد مشخص شده در هر نیمسال هستید، حتماً با مدیرگروه خود مشورت کنید؛
د) بعضی از دروس قبل از اخذ شدن توسط دانشجو باید یک سری از شرایط را داشته باشند تا سیستم به دانشجو اجازه اخذ آن درس را بدهد؛ وقتی گفته ميشود درس الف پیش نیاز درس ب است، به این معنی ميباشد که قبل از برداشتن درس ب حتماً باید درس الف گذرانده شده باشد و وقتی ميگردد دو درس هم نیاز یکدیگر هستند به این معنی است که باید هر دو درس با هم در یک ترم اخذ شوند.
هـ) جهت اخذ مدرک، تمامي دروس قيد شده در چارت درسي و از جمله دروس اختياري بايستي گذرانده شوند.
ي) چارت درسی رشته خود را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.
سر فصل دروس هر رشته، برنامه مصوب وزارت علوم تحقیقات و فن آوری برای آن رشته است، که تعریف، هدف، اهمیت و ضرورت رشته و هم چنین طول دوره و تعداد واحد های درسی لازم برای اخذ مدرک در آن رشته را شامل می شود. انواع دروس (شامل دروس جبرانی، اصلی، تخصصی، اختیاری و عمومی) به همراه عناوینی که در هر درس بایستی تدریس شود در این برنامه موجود است. بعلاوه لیستی از کتاب های معتبر جهت معرفی منبع برای هر درس در این برنامهها ارایه شده است. اساتید و دانشجویان عزیز می توانند با مراجعه به فایل زیر اطلاعات مناسب و مهمی را در مورد رشته خود به دست آورند.
درحال بروزرسانی می باشد